x-kom hosting

Pewnie tu jest Twój problem - przeczytaj zanim założysz wątek

Gość
utworzono
utworzono (edytowane)

Masz problem z internetem? Chcesz dostać szybszą odpowiedź? Wypełnij ankietę:

1. Kto jest Twoim operatorem? (np. ORANGE, TOYA, MultiMedia, itp.)

2. Jaki masz sposób podłączenia do domu: 

a) mobilny

b) radiowy

c) skrętka

d) światłowód

3. Jaki masz w domu sprzęt operatora? (zazwyczaj wypożyczony na czas trwania umowy, przeważnie dotyczy to pkt 2b i  2d) Podaj model i producenta sprzętu.

4. Jaki jest producent i model Twojego sprzętu (router/switch/ap/karta sieciowa w komputerze)

5. Łączysz się po kablu czy wifi?

6. Problem występuje na jednym czy na kilku urządzeniach?

7. Na komputerze wykonaj:

 

--- windows ---

W pierwszej kolejności wyłącz IPv6 na swojej karcie sieciowej (ustawienia karty sieciowej->protokół IPv6->wyłącz). Bardzo dużo problemów związanych z internetem jest spowodowanych właśnie włączoną obsługa tego protokołu w systemie Windows (m.in. ucinanie szybkości).

Następnie:

START -> URUCHOM -> CMD i wpisz

ipconfig /all

route print

tracert -d 8.8.8.8

 

--- linux ---

Uruchom terminal i wpisz:

ip a

mtr 8.8.8.8

---

 

Załóż nowy wątek, wklej wyniki w momencie kiedy masz internet i kiedy wystąpił problem.

Nie zamazuj żadnych MACów czy żadnych adresów IP jeśli chcesz pomocy!

 

 

Jak sprawdzić prędkość internetu?

Zacznijmy od tego że prędkości testuje się po kablu. Dlaczego? Dlatego że na wifi ma wpływ bardzo dużo czynników zewnętrznych niezależnych ani od Ciebie, ani od Twojego ISP. Żaden ISP nie zagwarantuje żadnej prędkości w połączeniu bezprzewodowym. Nawet jeśli urządzenie jest operatora, płacimy za włączenie wifi to i tak nie ma żadnej gwarancji odnośnie poprawności działania!

 

A więc zaczynamy test szybkości. W tym celu wchodzimy na http://www.speedtest.net/. Czemu ta strona? Uważam, że jest to najlepsza strona umożliwiająca test, ale możesz wykorzystać również inną.

Co jest ważne w czasie testu?

1. Upewnij się, że łącze nie jest obciążone

2. Upewnij się, że urządzenie na którym robisz test nie pobiera/wysyła jakiś danych w tle

3. Podłącz się po kablu

4. Zrób test do co najmniej 2 różnych serwerów

5. Warto zrobić test dla 1 i kilku sesji jednoczesnych (na ww stronie naciska się odpowiedni przycisk)

6. Powtórz test za jakiś czas

 

Nigdy nie sugeruj się jednorazowym testem ani kilkoma testami wykonanymi w przedziale 30 minut. Niech czas pomiędzy testami wyniesie co najmniej godzinę.

 

Najlepiej zrobić test przy pomocy aplikacji a nie strony. Czyli sciągamy z ww strony aplikację i włączamy wszystko. Aplikacja pomija np. wszelkiej maści pluginy i inne zbędne rzeczy z przeglądarki.

Generalnie na prędkość pokazywaną podstawowe rzeczy który mają wpływ to:

- dysk twardy (szybkość zapisu/odczytu),

- system (jego zamulenie)

 

TEST CERTYFIKOWANY

Jedynie taki test, a właściwie RAPORT sprawdzi i ewentualnie udowodni że operator nie wywiązuje się z umowy.

Strona z testem: https://pro.speedtest.pl

Rejestrujemy się, pobieramy aplikację i robimy testy zgodnie z instrukcją na stronie.

WIFI

Różnica pomiędzy sieciami 2.4GHz, a 5GHz:

2.4GHz: (w porównaniu z 5GHz)

+ większy zasięg

+ większą odporność na zakłócenia

+ więcej urządzeń ma wbudowane wifi 2.4GHz

- więcej zakłóceń

- max szybkość to ok 70MB/s

 

5GHz (w porównaniu z 2.4GHz):

+ większa szybkość

+ mniej zakłóceń

- bardziej podatna na zakłócenia

- mniejszy zasięg przy takiej samej mocy nadajnika

 

Na sieć wifi ma wpływ bardzo dużo czynników zewnętrznych niezależnych ani od Ciebie ani od ISP. Wifi to fale radiowe a jeśli nie spałeś na fizyce (czy jak tam ten przedmiot w szkole teraz się nazywa) to wiesz, że każde fale ulegają np. interferencji, wzmocnieniu czy tłumieniu. Każda ściana tłumi i odbija sygnał. A jak ten odbity sygnał wróci z powrotem do odbiornika to może go np. wzmocnić. Tłumią też różne urządzenia np. mikrofala czy czajnik bezprzewodowy (i to w naprawdę dużym stopniu).

 

Wifi 2.4GHz ma 3 standardy B/G/N. Maksymalna prędkość przy B to ok 15MB/s. G ok 30, a N 70MB/s. Oczywiście mówimy o idealnych warunkach. Standardowo routery są ustawione aby obsługiwały wszystkie standardy ALE wszystkie podłączone urządzenia mogą synchronizować się do NAJGORSZEGO ogniwa. Czyli możesz mieć 10 urządzeń w standardzie N, które aktualnie pobierają z prędkością 70MB/s i podłączysz jeden stary telewizor, który obsługuje tylko standard B i wtedy WSZYSTKIE urządzenia mogą przestawić się na B, a więc spada im transfer do 15M (maksymalnie). Nie ma routera który ma zasięg taki aby pokrył swoim sygnałem (dobrym) cały dom! To wszystko to tylko reklamy, a realia są zupełnie inne. Nawet jeśli teraz jest w miarę ok, wystarczy że sąsiad za ścianą włączy mikrofalówkę i już transfer leci na łep na szyje.

Na 2.4GHz w Polsce mamy do dyspozycji 12 kanałów (niektóre urządzenia obsługują ich 13). Każdy router zajmuje 4, a więc 12/4 czyli 3 routery "obok siebie" i każdy następny zakłóca sąsiada. Dlatego tak ważne jest w tych sieciach poprawne ustawienie parametrów pracy routera.

Wifi 5GHz pozwala na o wiele większe transfery. Ponieważ pasmo 5GHz jest o wiele szersze, w związku z czym routery tak bardzo nie nachodzą na siebie (dlatego jest mniej zakłóceń).

 

Zmiana kanału w routerze

Aby ustawić poprawny kanał najlepiej użyć jakiejś dodatkowej aplikacji np. WifiAnalyzer. W tym celu instalujemy ww aplikację na swoim telefonie. Po uruchomieniu ukarzą się nam wykresy paraboliczne prezentujące sieci wifi które widzi nasz telefon. Nieraz jest tak że środek paraboli prezentuje kanał na którym nadaje dany router, a nieraz początek paraboli (wszystko zależy od modelu telefonu). W każdym razie, należy znaleść w miarę "czysty" kanał. "Czysty" w tym przypadku oznacza pusty (brak paraboli) lub taki gdzie jej wierzchołek jest na poziomie max. -70dB (odległość 2-3 ścian). 

Teraz logujemy się na router (opisane w innym dziale), przechodzimy do sekcji z konfiguracją WIFI i ustawiamy kanał który wyszukaliśmy wcześniej.

 

 

Wzmacniacze WIFI + technologia MESH

Najpierw przeczytaj w ogóle o wifi!

Istnieją urządzenia/wzmacniacze wsadzane bezpośrednio w gniazdko, które mogą (ale nie muszą) mieć port LAN. Jak to działa? Sygnał z routera głównego przechwytywany jest przez wzmacniacz, następnie wzmacniany i retransmitowany ponownie. Są to wzmacniacze np. TP-LINK TL-WA855RE N300. Oprócz takich wzmacniaczy można zastosować inny router który ma możliwość pracy jako Repeater. Do wzmacniacza najlepiej jest puścić sygnał z głównego routera przy pomocy kabla LAN, wtedy mamy pewność że wzmacniacz spełni swoją funkcję oraz pozbędziemy się dodatkowych opóźnień. Gdy chcemy jednak aby wzmacniacz wykorzystywał wifi jako źródło sygnału musimy mieć pewność że w miejscu gdzie umieścimy nasz wzmacniacz będzie dostateczny sygnał z naszego głównego routera (najlepiej do tego celu użyć aplikacji WIFI Analyzer, instalując ją na telefonie). Większość wzmacniaczy/reapeaterów ustawia się dokładnie na ten sam kanał i z taką samą nazwą sieci, więc użytkownik nie ma pewności do której sieci łączy się jego urządzenie. Dla przykładu: mamy router na parterze który wysyła SSID - NASZA_SIEC. Ustawiając repeater na piętrze w podstawowej konfiguracji też mamy SSID - NASZA_SIEC. Więc łącząc się nie mamy 100% pewności do którego urządzenia łączymy się w danym momencie. Najlepiej jest w takim przypadku kiedy przemieszczamy się z parteru na piętro rozłączyć i połączyć ponownie z siecią. Wtedy nasze urządzenie połączy się do urządzenia o mocniejszym sygnale, a jeszcze lepiej ustawić na repeaterze SSID ze zmienioną nazwą np. NASZA_SIEC1.

 

Technologia MESH pozwala na na swobodne poruszanie się po całym domu. Urządzenia mesh komunikują się między sobą (podobnie jak BTSy w sieciach GSM), wymuszając przełączenie się użytkownika do innego punktu dostępowego. Wszystko dzieje się automatycznie i użytkownik nie musi nic zmieniać po swojej stronie. Ale należy od razu zaznaczyć że kupno tylko routera który obsługuje technologię MESH nic nie zmieni, bo do działania tej technologii potrzebne są co najmniej 2 urządzenia obsługujące tę technologię (z reguły tego samego producenta).

 

 

Publiczny adres IP

Aby sprawdzić czy posiadamy publiczny adres IP („widziany ze świata”), należy np. wejść na http://twojeip.wp.pl i odczytać ten adres. Jeśli adres jest taki sam jaki znajdziemy w statusie routera to oznacza to iż nasz adres jest publiczny. Uwaga! Publiczny adres wcale nie oznacza stałego adresu!

 

Logujemy się na router

Aby zalogować się na router należy znać przede wszystkim jego adres IP. W tym celu sprawdzamy w statusie połączenia jaki adres bramy otrzymało nasze urządzenie. Przeważnie będzie to 192.168.0.1 lub 192.168.1.1. W większości routerów będzie również naklejka z danymi potrzebnymi do logowania pod routerem.

Po wejściu na ww adres (nie wpisujemy go w google czy innej wyszukiwarce, tylko w pasku adresu przeglądarki) zostaniemy poproszeni o podanie loginu i hasła. Jeśli nie zmienialiśmy go wcześniej to informacje te przeczytamy z naklejki pod routerem. Standardowymi loginami i hasłami są: admin/admin, admin/password.

Jeśli mamy problem z zalogowaniem się na router możemy go skasować - zazwyczaj jest to mały ukryty przycisk który możemy nacisnąć przy pomocy np. szpilki, nieraz przycisk ten jest połączony z innym (np. WPS/RESET). Przycisk trzymamy naciśnięty przez 10-30 sekund, na pewno zobaczymy że router został skasowany bo w pewnym momencie diody zaczną inaczej mrugać.

UWAGA! Niektórzy ISP wymagają specjalnych ustawień routera po stronie WAN (dostawcy), więc skasowanie routera spowoduje BRAK INTERNETU, aż do momentu poprawnej konfiguracji portu WAN.

UWAGA! Jeśli choć trochę zależy Ci na bezpieczeństwie swojej sieci i urządzeń w niej pracujących nie należy pozostawiać fabrycznych haseł! Nie ustawiaj również hasła do zmiany konfiguracji routera takiego samego jak hasła zabezpieczającego swoją sieć WIFI!

Przekierowania portów

Aby przekierować porty musimy posiadać adres PUBLICZNY. Kiedy posiadamy adres wewnętrzny/niepubliczny przekierowania portów nic nie dadzą.

W routerze znajdujemy zakładkę PORT FORWARDING/VIRTUAL SERVER i tam wpisujemy odpowiednie dane.

 

Skąd mam wiedzieć który port wymaga przekierowania?

 

Wystarczy odpalić na komputerze aplikację, którą chcemy przekierować, a następnie w linii poleceń (windows)/terminalu (linux) odpalić program o nazwie 'netstat'. Program ten pokazuje jakie adresy oraz porty są aktualnie używane oraz na których komputer obecnie 'nasłuchuje'. Porty są podane po znaku ':' czyli zapis np. '0.0.0.0:25' będzie oznaczał wszystkie adresy na porcie 25. Z powyższego wynika, że przekierować musimy port 25

 

 

PING - jak to jest z tym pingiem?

PING określa czas pomiędzy urządzeniami. Można pingować dowolne urządzenie (co wcale nie oznacza, że każde urządzenie musi odpowiadać na zapytania ping). Jeśli podajesz “mam ping xxx” to podaj też do czego ten ping jest zrobiony. Samo stwierdzenie że masz ‘ping’ jest poprostu śmieszne, to tak samo jakbyś powiedział ‘mam klucze’, super że masz, większość ludzi ma ale do czego?

Tak naprawdę nie ma znaczenia czy masz ping na 1ms czy 40ms. Ważne aby był na stałym poziomie.

 

Podwójny NAT (czyli router za routerem):

 

Może tworzyć różne problemy z działaniem internetu, aby się go pozbyć należy zrobić jedną z poniższych czynności:

 

1. Zadzwonić do ISP i poprosić o zrobienie portu w BRIDGE oraz poprosić o podanie danych konfiguracyjnych i ustawić zgodnie z wytycznymi router (najlepsze rozwiązanie, nie tracimy kontroli nad własną siecią)

2. Włączyć router w tryb BRIDGE

3. Jeśli nie ma takiej opcji, wyłączyć w routerze tryb DHCP i podłączyć kabel z WAN do LAN.

 

 

"Nie można połączyć się z tą siecią"

Komunikat pojawia się kiedy szyfrowanie i/lub tryb pracy routera nie jest wspierany przez kartę wifi lub sam system. Aby sprawdzić co jest przyczyną należy wykonać poniższe kroki:

 

1. Zaloguj się na router

2. Ustaw wszystkie możliwe tryby pracy dla routera) czyli B/G/N na 2.4GHz, a na 5GHz A/N/AC.

3. Sprawdź czy działa

4. Jeśli nie pomoże - przestaw dodatkowo szyfrowanie połączenia na BRAK

5. Sprawdź czy działa

 

Nie widzę na urządzeniu swojej sieci WIFI, inne urządzenia widzą ją

Urządzenie nie wspiera kanału na którym pracuje router. Z reguły routery ustawione są na automatyczną zmianę kanałów, czyli po każdym restarcie (i ew. co pewien czas), sprawdzany jest możliwie najczystszy kanał i ten jest wybierany do dalszej pracy. 

Kanały których mogą nie widzieć urządzenia to w przypadku 2,4GHz - 13, a w przypadku 5GHz - wszystkie kanały >50. 

Aby zmienić te ustawienia wystarczy zalogować się na router i wybrać odpowiedni kanał "na sztywno".

 

 

Konwertery PLC (Ethernet przez gniazdko 230V)

W zestawie znajdują się 2 konwertery, wystarczy podłączyć oba do gniazdek w domu (muszą być na tej samej fazie i w obrębie jednego licznika) i cieszyć się "przedłużeniem" skrętki. Na jakość połączenia wpływa jakość instalacji, a także jakość urządzeń do tej instalacji podłączonych. Może się zdażyć, że przy pomocy konwerterów osiągamy prędkości rzędu 100Mb/s, a po uruchomieniu pralki, lodówki (agregat), czy kuchenki mikrofalowej transfer spadnie do np. 10Mb/s. Nie ma reguły na to. 

Z doświadczenia dodam, że urządzenia te często nie nadają się do przesyłania multicastów czyli np. IPTV (również nie ma na to reguły, ale jak planujesz zakup tylko pod IPTV to może być problem).

Aby urządzenia działały najlepiej jak mogą należy podłączyć je bezpośrednio pod gniazdko, bez użycia listw filtrujących, przedłużaczy itp.

 

 

 

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego świadczenia usług i wygody użytkowników. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies możesz zmienić w ustawieniach przeglądarki.