x-kom hosting

Wybór wersji i kilka pytań odnośnie instalacji systemu na dodatkowym dysku

NieWiemWiecZapytam
utworzono
utworzono (edytowane)

Witam,

Planuję dodanie drugiego dysku (SSD, będę go wkładał w miejsce napędu CD/DVD) do laptopa i mam kilka pytań.

1) Jestem studentem i mam dostęp do wszystkich wersji WIN10 (chyba). Którą z nich polecacie?

2) Czy mogę zainstalować WIN10 mając jeszcze pełny dysk HDD i na nim WIN7? (Jeśli nie to zapewne będę musiał zrzucić system na bootowany pendrive, ile takowy musiałby mieć pamięci?)

Obawiam się, że WIN10 wrzuci i tak jakieś śmieci na aktualną partycję systemową, którą chciałem sformatować.

3) Jak podzielić partycje (SSD ma 250GB a HDD 500GB)?

4) Jeśli macie jeszcze jakieś porady to dajcie znać, bo nieczęsto formatuje kompa, a tym bardziej ze zmianą dysku.

Z góry dzięki za info, pozdro :)

Raciawelli
komentarz
komentarz

1. Oczywiście wersja Windows 10 pro. Jest najbogatsza. Nie pomyl z Pro N, ta jest ułomna.

2. Możesz zainstalować windows 10 obok Windowsa 7. W takim przypadku po instalacji będziesz miał do wyboru, który system chcesz uruchomić. Windows jest grzeczny i jak mu powiesz, że ma być na tej konkretnej partycji, to tam właśnie będzie.

3. Możesz to podzielić jak ci wygodnie. Do całkowicie swobodnego działania na partycję systemową 100GB wystarczy z nawiązką. Możesz też zrobić partycję C na cały dysk SSD i instalować na niej system i oprogramowanie, a HDD zostawić na filmy dokumenty zdjęcia i niektóre gry/programy (te których używasz rzadko lub są małe i nie wymagają wiele od dysku.)

4.a Jeśli nie masz specjalnie dużo danych, warto wrzucić je w chmurę, na Dysk Google czy One Drive. Ułatwia to później format, bo nie musisz się niczym przejmować, po prostu formatujesz wszystko, instalujesz system, logujesz się do chmury z aplikacji i wszystkie dane masz na nowo dostępne bez problemów.