x-kom hosting

Przerzutnik JK

DaveToJa
utworzono
utworzono

Witam serdecznie. Zwracam się z prośbą do Was bo już nie mam innego wyjścia. 

Otrzymałem takie zadanie i nie mogę sobie z nim poradzić w żaden sposób: 

 

Zaprojektuj i zrealizuj na przerzutnikach JK synchroniczny licznik binarny modulo 13.
Częstotliwość pracy układu sygnalizuj migającą diodą. Kod aktualnego stanu, w jakim znajduje się licznik wyświetlaj na wyświetlaczu 7-segmentowym w postaci liczby dziesiętnej. 
W celu wyświetlania liczb od 9 wykorzystaj układ 74185. 

 

Będę wdzięczny za każdą pomoc, nawet tą najmniejszą. 
Zapowiadam, że nie jestem studentem informatyki itd, po prostu czasem pomagam komuś się uczyć i poprosił mnie z tym a ja nie mogę tego załapać. Ponownie dziękuję z góry za każdą pomoc. 

Matematyk0
komentarz
komentarz

Masz szczęście, nie dalej jak 2 miesiące temu robiłem syntezę licznika synchronicznego mod 13 :D Będziesz musiał tylko ogarnąć wyświetlanie.

 

Zrób sobie tabelę przejść - pierwsza kolumna to stany (0-12), kolejne 4 to kolejne bity liczby na liczniku, później kolumna na przejścia (0->1, 1->2 itd. - nie pogubisz się w dalszej części), kolejne 4 to kolumny na zmiany stanów. Wypełniasz pierwszą kolumnę, zapisujesz na kolejnych czterech liczbę ze stanu w binarnym, a w kolumnach zmian stanów zapisujesz 1, jeżeli bit na danej pozycji zmienił stan przy przejściu i 0, jeżeli nie zmienił, np:
 

stan | QD | QC | QB | QA | przejście | TD | TC | TB | TA |
----------------------------------------------------------
  0  |  0 |  0 |  0 |  0 |   0 -> 1  |  0 |  0 |  0 |  1 |   <--- 0000 -> 0001, zmienił się ostatni bit - zapisujemy 1 w ostatniej kolumnie
  1  |  0 |  0 |  0 |  1 |   1 -> 2  |  0 |  0 |  1 |  1 |   <--- 0001 -> 0010, zmieniły się dwa ostatnie bity - 1 w dwóch ostatnich
  2  |  0 |  0 |  1 |  0 |   2 -> 3  |  0 |  0 |  0 |  1 |   <--- 0010 -> 0011, zmienił się ostatni bit - 1 w ostatniej
  ...