x-kom hosting

Pętla w c++

Paziuch
utworzono
utworzono

Hej chciałem w ramach treningu z pętlami napisać mini programik który po wpisaniu liczby wyświetli jej potęgi tyle razy ile wynosi ta liczba np. po wpisaniu liczby 4: 4,16,64,256 ale szczerze mówiąc trochę się przejechałem i okazało się to dla mnie trudniejsze niż myślałem, gdyż nie wiem dla jakiego "i" pętla powinna się kończyć . Kod wygląda tak:

#include <iostream>
#include <math.h>
using namespace std;


int liczba;
int main()
{
    cout << "Podaj liczbe" << endl;
    cin >> liczba;
for (int i=liczba;i=pow(liczba, liczba);)

    cout <<i;

    return 0;

}

 

Ma ktoś jakiś pomysł? byłbym wdzięczny.

PS. Jestem totalnym laikiem(z  resztą to widać po kodzie)  więc prosze o wyrozumiałość :) 

Matematyk0
komentarz
komentarz
3 godziny temu, Paziuch napisał:

który po wpisaniu liczby wyświetli jej potęgi tyle razy ile wynosi ta liczba np. po wpisaniu liczby 4: 4,16,64,256

Nie wiem czy dobrze rozumiem o co chodzi - podajesz liczbę i wypisujesz jej kolejne potęgi od 1 do tej liczby, tzn. dla 5 byłoby 5^1, 5^2 ... 5^5?

 

To teraz tak:

 

Jeżeli wiesz ile konkretnie razy ma się wykonać dana pętla (w tym wypadku liczba-razy), najłatwiej zrobić jedną z dwóch pętli:

for (int i = 0; i < liczba; i++)
for (int i = 1; i <= liczba; i++)

Którą wybierzesz - kwestia wygody i zastosowania. W tym wypadku łatwiej byłoby wybrać drugą opcję - czyli zacząć od i = 1. Dlaczego? Jako że chodzi Ci o wypisanie kolejnych potęg (najpierw 1, później 2, 3 itd.), to i w pętli (co zresztą nazywa się iteratorem) będzie potęgą - to znaczy, że za każdym razem będziemy liczyć wyrażenie

liczba ^ i

gdzie liczbę podajemy, a i to potęga, do której ją podnosimy. Czyli, składając wszystko w całość, najprostsza pętla powinna wyglądać tak:

for (int i = 1; i <= liczba; i++)
	cout << pow(liczba, i) << endl;