x-kom hosting

Problem z użtykowaniem w środowisku Linux Ubuntu, komendy.

Janoz
utworzono
utworzono (edytowane)

Witam serdecznie. Zaznajamiam się stopniowo z systemem operacyjnym Linux Ubuntu. Znalazłem parę ciekawych zadań, z którymi mam problem, a samo doczytanie info. nie pozwala mi na ich poprawne rozwiązanie. Jestem zwolennikiem uczenia się komend na pamięć, bo im częściej ich używam, tym lepiej to rozumiem i się uczę.

 

Z góry bardzo dziękuję za pomoc, plik w PDF oraz w spoilerze treść.

 

[spoiler]Na podstawie zrzutu ekranu po wykonaniu polecenia ls -l wykonaj następujące
zadania.
1. Napisz polecenie, które zmieni grupę dla pliku klasa.txt na klasa2D
.................................................................................................................................
2. W systemie istnieją oprócz root'a dwa konta uczen i ala. Co może zrobić z
plikiem klasa.txt użytkownik ala?
.................................................................................................................................
3. W katalogu technik root utworzył plik dane.txt . Polecenie umask zwraca
wartość 022. Czy użytkownik ala może odczytać ten plik?
.................................................................................................................................
4. Napisz polecenie, które zmieni uprawnienia katalogu admin w taki sposób,
aby użytkownicy ala i uczen nie mogli usuwać zawartości katalogu, ale mogli w
nim zapisywać nowe dane.
.................................................................................................................................
5. Co oznacza zapis:
a) # chmod o+t technik/
......................................................................................................................... ........
b) # chmod 4753 technik
............................................................................................................................... ..
c) # chmod a=rw Wideo