x-kom hosting

Program do grafiki 3D

japrodyku
utworzono
utworzono

Witam. 

 

Od niedawna zainteresowałem się tworzeniem grafiki 3D (jak do tej pory podziwiam jedynie prace ludzi :P). Intryguje mnie to bardzo bo zwykła grafika 2D typu logo, layout czy inne duperele nie kręcą mnie tak bardzo. Bardzo podobają mi się modele w grach i często zastanawiałem się jak stworzyć tak przepiękne postacie. I tu nasuwają się pytania:

1. Jakim programem najlepiej tworzyć grafikę 3D (głównie do tworzenia postaci jak z gier), w znaczeniu aby dobrze się nauczyć i przydały się te umiejętności do programów w firmach graficznych (które prawdopodobnie nie są na moją kieszeń).

2. Czy istnieją jakieś poradniki, na początek takie najlepiej o modelowaniu podstawowych brył itd. (najlepiej do programu z punktu pierwszego)

3. Jak długo trzeba się uczyć grafiki 3D aby tworzyć postacie do gier?

4. Czy aby tworzyć lepsze modele konieczny jest zakup tabletu graficznego?

 

Bardzo proszę o odpowiedzenie na moje zapytania. Z góry bardzo dziękuję.

sigmaPi
komentarz
komentarz

Ad 1. Ponieważ, jak przyznajesz, dopiero zaczynasz swoją przygodę w 3D, proponuję darmowy Blender. Jest to pakiet zawierający wszytko czego potrzeba do tworzenia nie tylko modeli do gier, ale i całych prerenderowanych animacji. Podstawową zaletą pakietu jest to, że pomimo iż jest darmowy, jako tako dorównuje super drogim pakietom płatnym jak Maya, Max, Cinema4D, etc. Jego minusem jest fakt, że  program ten nadal nie jest rozpoznawany przez przemysł filmowy, więc znajomość Blendera może, ale nie musi być atutem podczas szukania pracy. Jeśli jesteś w stanie wyłożyć nieco pieniędzy, proponuję NVil (alternatywa dla Silo - bardzo popularnego modelera SubDiv, jednak już nie rozwijanego). Po przegryzieniu się przez UI i konfigurację, modeluje się w nim błyskawicznie.

 

Ad 2. W sieci jest całe multum darmowych anglojęzycznych "tutoriali". Można też skorzystać z usług odpłatnych, np. DigitalTutors (http://www.digitaltutors.com/11/index.php) są całkiem OK jeśli nie znasz danej aplikacji, a chcesz się zapoznać z jej podstawami (aczkolwiek facet od animacji w Maya z tego co pamiętam jest po prostu tragiczny - jego lekcje np. o rigowaniu nijak mają się do rzeczywistości). Kursy te są "project-oriented" - czyli instruktorzy pokazują w nich rezultat i ścieżkę, po której  można do niego dojść. Może być to zaletą lub wadą kursu, zależy czego po nim oczekujesz. Największy minus tych kursów to to, że instruktorzy nie tłumaczą dlaczego wybrali taką metodę postępowania a nie inną.

Potem proponuję kursy Gnomona (http://www.thegnomonworkshop.com). Są bardziej ogólne.

Jeśli chodzi o tworzenie postaci pod animację, proponuję też zapoznać się z tzw. edge flow, czyli, ogólnie mówiąc, poprawną topologią, która powinna być zastosowana w modelach deformowalnych. Takich jak, np. człowiek czy zwierzę.

 

Ad 3. Szczerze mówiąc - nie wiem. Dwa, cztery, sześć, dziesięć lat. Zależy od zdolności i predyspozycji oraz tego czy masz mentora (rzadkość!), czy nie. Wykładnikiem też jest to jak bardzo to lubisz i jak często to robisz. Warto zatrudnić się też na staż w jakiejś firmie w celu nabycia doświadczenia.

 

Ad 4. Tablet, najlepiej Intuos, bo Cintiq jest mooocno przereklamowany (ale nawet Bamboo Small wystarczy na start) jest absolutnie niezbędny do rzeźbienia i malowania tekstur w programach: 3D Coat, ZBrush, Mudbox. Do modelowania - niekoniecznie, chyba że wygodniej jest Ci posługiwać się tabletem niż myszą czy trackballem. W Photoshopie też lepiej posługiwać się tabletem niż innymi urządzeniami.

  • Dobra wypowiedź 1

Wciąż szukasz rozwiązania problemu? Napisz teraz na forum!

Możesz zadać pytanie bez konieczności rejestracji - wystarczy, że wypełnisz formularz.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego świadczenia usług i wygody użytkowników. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies możesz zmienić w ustawieniach przeglądarki.