x-kom hosting

CL

komputerowiec_16
utworzono
utworzono

jestem amatorem w sprawach RAM-ow. Mam takie pytanko. czym sie rozni CL5 od CL6?? prosze o szybka odpowiedz. Z Gory THX :D

falcon1984
komentarz
komentarz

To są tzw. timingi czyli opóźnienia pamięci. Im mniejsze tym lepiej. A więc CL5 jest wydajniejsze od CL6

komputerowiec_16
komentarz
komentarz

bardzo dziekuje za pomoc. repka leci :D

jeszcze jedno pytanko . jak sie zmienia te timingi??

falcon1984
komentarz
komentarz

W Biosie, poszukaj Memory Timings, daj na Manual i ustaw zalecane wartości

Gość
komentarz
komentarz

a jak płytka nie daje takiej możliwości to programem np. Memset

Wieszak
komentarz
komentarz

a ja aby nie zakładać nowego tematu mam dość głupie pytanie (też w kwestii timingów jestem zielony):

1. Czy można podkręcić opóźnienia pamięci (tzn. zmniejszyć je ręcznie w biosie, co nie spowoduje utraty stabilności.

2. Co oznaczają konkretnie poszczególne wartości? Często podaje się chociażby 5-5-5-15 - co oznacza każda z nich?

falcon1984
komentarz
komentarz

1. Tak, można podkręcić lekko tzn. skrócić timingi. Najłatwiej chyba podkręcić ostatni czyli przykładowo z 15 zrobić 12. Pozostałych bym raczej nie ruszał.

2. A co oznaczają ?

Opcja CAS Latency (CL) odpowiada za liczbę cykli pomiędzy wydaniem polecenia aktywacji kolumny a transferem danych.

Parametr T(RP) określa ile taktów zajmie przywrócenie danym ich pierwotnej lokalizacji po operacji odczytu (deaktywacja wiersza).

Kolejny parametr T(RCD) wskazuje, ile cykli należy odczekać po wydaniu polecenia aktywacji kolumny (CAS) do wydania rozkazu aktywacji wiersza (RAS). Ustawiamy wartość taką samą jak dla T(RP).

Dzięki T(RAS) chipset wie, ile czasu musi upłynąć po nakazaniu modułowi pamięci aktywacji danego wiersza do czasu jego dezaktywowania. Wartość tego parametru powinna być sumą CL T(RP) i T(RCD)